Aangifte van een adreswijziging

Online aanvraag 
Wat 

Als u verhuist, moet u uw nieuwe adres binnen de acht werkdagen aangeven bij de dienst burgerzaken van uw nieuwe stad of gemeente. Maar ook als u binnen dezelfde gemeente verhuist moet u dit aangeven.

Voorwaarden 

U kunt de verhuis pas aangeven als u ook effectief verhuisd bent.

Hoe 

Er zijn verschillende manieren om uw adreswijziging door te geven:

  • U kunt langsgaan bij de dienst burgerzaken van uw nieuwe gemeente
  • U kunt de adreswijziging schriftelijk (e-mail of fax) melden aan uw nieuwe gemeente.
  • U kunt het online formulier invullen (zie linksboven)
  • U kunt het online doorgeven met uw eID aan het rijksregister via deze link

Om de adreswijziging voor het hele gezin door te geven, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.

Om de adreswijziging te kunnen doorgeven hebt u een geldig identiteitsbewijs nodig met uw rijksregisternummer.

Als een niet-ontvoogde minderjarige de verblijfplaats van zijn ouders voor het eerst verlaat om zijn hoofdverblijf elders te vestigen, moet hij vergezeld zijn door iemand die het ouderlijke gezag uitoefent.

Na de aangifte controleert een wijkagent of een bevoegde ambtenaar of u werkelijk op het aangegeven adres uw hoofdverblijfplaats hebt. Na een positieve woonstcontrole wordt u ingeschreven op uw nieuwe adres en wordt u uitgenodigd om uw identiteitskaart en het inschrijvingsbewijs van uw voertuig(en) op het gemeentehuis te laten aanpassen. Wat brengt u hiervoor mee?

  • eID (electronische identiteitskaart), verblijfskaart en/of kids-ID mét PIN-code van alle leden van uw gezin


Vanaf het moment dat uw identiteitskaart aangepast is, kunt u alle andere instanties van uw adresverandering op de hoogte brengen.

Niet vergeten: vraag zelf uw huisvuilcontainers aan. Het formulier vindt u hieronder.