Afvalvragen en antwoorden

  • Ik heb extra afval omdat ik een medisch probleem heb. Krijg ik een korting voor mijn afval?
    Omdat mensen met een medisch probleem vaak extra afval hebben, is er een jaarlijkse toelage van 75 euro. Lees er hier alles over.
     
  • Ik heb extra afval omdat ik een gezin met kinderen jonger dan drie jaar heb. Krijg ik een korting voor mijn afval?
    Omdat gezinnen met jonge kinderen vaak extra afval hebben, is er een jaarlijkse toelage van 75 euro. De toelage geldt voor kinderen tot de leeftijd van drie jaar die op 1 januari officieel in Schilde wonen. U krijgt dit bedrag automatisch op uw diftarekening gestort.
  • Hoe vraag ik een afvalcontainer aan?
    Een afvalcontainer vraagt u aan met een speciaal formulier dat u onderaan deze pagina kunt vinden. U drukt dit af, vult het in en mailt het aan igean [at] plasticomnium.com. Geen e-mail? Kom dan langs bij de dienst milieu.
  • Hoe en wanneer zet ik mijn container buiten?
    Zet uw container de avond voor de ophaling op de berm of het voetpad, op een zichtbare maar veilige plaats. Het handvat richt u naar de straatkant en u sluit het deksel. Zet geen afval naast de container. De ophaler mag de inhoud van uw container controleren. Fout gesorteerd afval of afval dat naast de container staat, wordt niet opgehaald.
  • Wat gebeurt er met de andere ophalingen aan huis?
    Het ophalen van pmd, papier en karton en kga verandert niet. Raadpleeg uw afvalkalender voor de ophaaldagen.
     
  • Ik verhuis, wat nu?
    Neem contact op met de gratis infolijn op het nummer 0800 1 46 46. Met de medewerkers van de infolijn maakt u afspraken over de laatste ophaling en het afsluiten van uw rekening. Afhankelijk van uw nieuwe woonplaats wordt het saldo van uw voorschot overgedragen of teruggestort.
     
  • Kan ik het volume van mijn container(s) nog aanpassen?
    Laat u adviseren door de ervaren medewerkers van de infolijn en maak samen de juiste keuze. Vergroot of verkleint uw gezin, dan kunt u zonder kosten van container wisselen.
     
  • Mijn container is stuk.
    Neem contact op met de gratis infolijn op het nummer 0800 1 46 46. Voor het herstellen van de container betaalt u niets.
     
  • Mijn container werd niet geledigd!
    Dit kan verschillende oorzaken hebben. Bood u het afval aan op de juiste ophaaldag? Stond de container tijdig buiten en is uw afval correct gesorteerd? Misschien was het voorschot op de diftarrekening niet toereikend en had u nog geen nieuwe betaling gedaan? Neem contact op met de infolijn op het gratis nummer 0800 1 46 46 en zoek samen met de medewerkers naar een oplossing.
     
  • Mijn container is verdwenen…
    Het kan zijn dat die bij de lediging in de vrachtwagen is terechtgekomen of dat iemand die per ongeluk heeft meegenomen. Kijk even rond in de straat. Vindt u de container niet, bel 0800 1 46 46 om alvast de chip van uw container te blokkeren en om een nieuwe container te bestellen.
     
  • Hoe herken ik mijn container?
    Op de container kleeft een sticker met uw adres. Controleer zeker ook het busnummer als u op een appartement woont.
     
  • Na de ophaling zat er nog afval in mijn container.
    Het kan zijn dat het afval in uw container te vast was aangedrukt, dat een groot voorwerp het afval blokkeerde of dat het afval was vastgevroren aan de wand. Maak het los en bied de container opnieuw aan op de volgende ophaaldag. Omdat we de bak wegen voor én na de lediging, betaalt u enkel voor het afval dat werkelijk werd opgehaald.
     
  • Kan iemand anders afval dumpen in mijn container?
    In theorie kan dat, maar uit ervaring weten we dat dit niet dikwijls voorvalt. Een simpel trucje: zet enkel een volle container buiten waarvan het deksel nog dicht kan, dan valt het meteen op als iemand er iets bij steekt. Afval dumpen in de container van iemand anders is ook sluikstorten. Hierop staan fikse boetes. Ondervindt u toch problemen, dan kunt u contact opnemen met de infolijn om een speciaal kantelslot te laten plaatsen. Hiervoor betaalt u eenmalig 20 euro.
     
  • Kan ik als niet-inwoner ook een container bestellen?
    Ja dat kan, maar enkel als u geregistreerd staat als bewoner van een tweede verblijf. U kunt uw bestelling plaatsen via de infolijn.
     
  • Wat als ik een bedrijf heb?
    Neem contact op met de infolijn. U kunt maximaal 1 gft+ en 1 huisvuilcontainer bestellen voor uw zaak.
     
  • Kan een erkende vereniging, instelling, vzw aan containers geraken?
    Geen probleem. Één nummer, 0800 1 46 46.