Gaat uw winkel terug open?

Maatregelen om uw winkel coronaproof te openen

1. Garandeer afstand van 1,5 meter binnen en buiten
In de winkel zorgt u ervoor dat klanten de afstand van 1,5 meter makkelijk kunnen bewaren.
Vermijd misverstanden en geef dit duidelijk aan in uw zaak.

  • Beperk het aantal klanten in uw winkel en visualiseer dit aan de ingang van uw zaak. Werken met een maximumcapaciteit is hier aangewezen.
  • Breng affiches aan in uw zaak met de 1,5 meter regel.
  • Breng markeringen aan op de vloer (pijlen, stickers,...) of markeer een route.
  • Kies een in- en uitgang zodat klanten elkaar niet kruisen. Of baken stroken af met lint.

De officiële richtlijn luidt dat maximaal 1 klant kan per 10 vierkante meter. Indien de ruimte kleiner is dan 20 vierkante meter, mogen meerdere klanten de ruimte betreden, zolang een afstand van 1,5 meter tussen klanten kan gewaarborgd worden.

Buiten de winkel zorgt gemeente Schilde voor uniforme stoepmarkeringen.
Omdat er maar een beperkt aantal klanten tegelijk binnen mogen, kunnen (lange) wachtrijen ontstaan op de stoep. Het is niet de bedoeling dat u zelf markeringen gaat aanbrengen. Het spreekt voor zich dat buitendecoratie (bv. vlaggen) of het etaleren van artikelen op het voetpad, uit den boze zijn. De buitenruimte aan de handelspanden moet vrij blijven om de afstand van 1,5 meter mogelijk te maken.

2. Hygiëne is essentieel
Zorg voor maximale hygiëne en stel waar mogelijk handgel ter beschikking: aan de in- en uitgang, aan de kassa/bancontact, aan pashokjes,... . Daarnaast is het schoonmaken van de winkel extra belangrijk. Ontsmet regelmatig de oppervlakten die veel worden aangeraakt, zoals kapstokken en spiegels. Hebt u winkelkarretjes of mandjes? Maak ook deze na elke klant schoon. Zorg er ook voor dat uw zaak voldoende wordt verlucht.

3. Stimuleer betalen met bankkaart of contactloos betalen
Het is aangewezen om cash betalingen voorlopig te mijden. Moedig klanten aan om contactloos te betalen, of met de bankkaart. Contactloze betalingen kunnen tot maximaal 50 euro. Reinig de betaalterminal regelmatig.

4. Integreer plexi bescherming aan kassazone
U hebt het ongetwijfeld al in krantenwinkels of supermarkten gezien. In sneltempo zijn plexi beschermwanden aan de kassa's geïnstalleerd. Ze beschermen niet enkel de klant, maar ook uw personeel.

5. Werk met bestellingen of op afspraak
Hoeft uw klant helemaal niet naar de winkel te komen? Benut dit ten volle. Maak een afspraak en laat de klant op een rustig moment z'n bestellingen afhalen of lever aan huis. U houdt er best rekening mee dat er nu éénmaal klanten zijn die op hun hoede zijn. Misschien komen die liever op afspraak hun favoriete kledij kiezen.

6. Zorg voor duidelijke interne communicatie
Indien u werkt met personeel is het aangewezen om vooraf een duidelijk plan op te stellen met richtlijnen. Herhaal regelmatig de richtlijnen omtrent social distancing, hygiëne, ... en breng ook begrip op voor het feit dat uw medewerkers in moeilijke omstandigheden het beste van zichzelf proberen te geven. Een veilige werkomgeving moet door alle werknemers worden gedragen en zorgt ook voor een goede indruk bij uw klanten. 

7. Maak maximaal gebruik van uw webshop
Veel van onze winkeliers zijn niet bij de pakken blijven zitten. Zij gingen in de laatste weken massaal digitaal. Nog geen webshop? Dan is dit misschien het moment om er eentje te starten. Neem alvast een kijkje op www.schilde.be/shoplokaal. Staat uw zaak nog niet vermeld? Geen probleem. Bezorg ons de nodige gegevens via deze link en wij doen het nodige.

8. Overweeg mondmaskers
Tot op heden zijn mondmaskers nog niet verplicht in winkels, maar in sommige situaties wel aanbevolen. Een mondmasker is WEL verplicht als minimum 1,5 meter afstand niet bewaard kan worden. Wens u zekerheid? Voorzie uw personeel en/of uw klanten van (wegwerp)mondmaskers.

Ondersteuning nodig voor de heropstart van uw zaak?