Omgaan met conflicten in het gezin tijdens de coronacrisis

Hoe gaat u om met conflicten in het gezin tijdens de coronacrisis? 5 tips

Door de crisis is het normaal dat er spanningen binnen gezinnen ontstaan. Hoe kunt u conflicten zo veel mogelijk vermijden? Wat doet u als er een hoogoplopende ruzie is? 

1. Zorg voor structuur, voor uzelf en elkaar
Deel samen uw dag in. Beweeg voldoende (wandelen, fietsen, yoga ...). Doe leuke dingen samen en neem tijd voor uzelf. Geef elkaar elke dag een complimentje.

2. Wordt u boos? Uit uw gevoelens
Zeg wat u voelt of schrijf het op. Laat kinderen tekenen of hun gevoelens uitbeelden met speelgoed.

3. Bespreek spanningen en conflicten
Wat maakt u en andere gezinsleden (weer) rustig? Want ontspant u? Praat over oplossingen. Na een ruzie: praat het uit.

4. Druk op de pauzeknop
Verliest u controle? Tel tot 10. Adem diep in en uit. Ga naar buiten. Gaat iemand over uw grens? Neem afstand. Zoek een veilige plaats.

5. Zoek steun of hulp
Blijf contact houden met vrienden en familie. Praat met iemand die u vertrouwt. Zoek professionele hulp (telefonisch of online).

Professionele hulp bij geweld?

Noodsituatie?

  • Politie: bel 101
  • Medische noodhulp: bel 112

Professionele hulp

  • Bel of chat met hulplijn 1712 bij vragen over geweld. Gratis en anoniem.

Meer info op www.1712.be of www.slachtofferzorg.be.