Biscuits De Beukelaer
Sinds de uitvinding van de lithografie door Alois Senefelder in 1796 lag er een volledig nieuw werkterrein open voor kunstenaars. Opdrachten voor reclameaffiches voor grote ondernemingen, openbare instellingen en andere organisaties brengen brood op de plank. Ook Albert Van Dyck ontwerpt in de periode 1925-1935 verschillende affiches. Naast de Koninklijke Nederlandse Schouwburg vragen initiatieven als de Week van het Vlaamsche Boek en het Salon van het Kind hem om ontwerpen.

Het meest opvallend is de samenwerking met koekjesfabrikant De Beukelaer. Die komt er door de vriendschap met de familie Goris uit Brasschaat. Van Dyck is immers een graag geziene gast in het ouderlijk huis van Jan Albert – die onder het pseudoniem Marnix Gijsen bekend zal worden als schrijver – en zijn broer René, die in de directieraad van de koekjesfabriek zit.

De Beukelaer 1

Affiche voor de Week van het Vlaamsche Boek, 1931 (Collectie Letterenhuis, Antwerpen).

De Beukelaer 2

Affiche voor Goethe’s Faust, Koninklijke Nederlandse Schouwburg, 1936 (Collectie Letterenhuis, Antwerpen).

Ken Uw Volk
Wanneer Cichorei De Beukelaer in 1960 de chromoreeks Ken Uw Volk uitbrengt – Panini-stickers avant la lettre – vraagt het bedrijf toelating aan Jeanne Box-Van Dyck om haar overleden broer in deze Vlaamse ‘Hall of Fame’ te mogen opnemen. 

De Beukelaer 3

‘Ken Uw Volk: Albert Van Dyck’ (Collectie Stadsarchief Turnhout).